3M、ヘルスケア事業の分社化による長期的な価値創造計画を発表

当資料は、3M社(本社:米国ミネソタ州、NYSE:MMM)が2022年7月26日(現地時間)に発表した報道資料を抄訳したものです。

  • 新たな3Mは、科学技術、製造技術、グローバルな機能、象徴的なブランドにより、多様なエンドマーケットに貢献する世界有数のマテリアル・サイエンス・イノベーターであり続ける
  • 独立したヘルスケア事業は、創傷ケア、口腔ケア、ヘルスケアIT、バイオ医薬品向け精製プロセスを中心に世界有数の総合ヘルスケア・テクノロジー企業となる
  • 税制適格取引は2023年末に完了予定
  • 3Mは、既に発表しているフードセーフティ事業の分離を一定の条件下で、2022年9月1日を目標日とする分割取引により完了させる意向

3Mは本日、ヘルスケア事業を分社化する意向を発表しました。分社化によりそれぞれの成長計画を推進するのに適した世界クラスの公開会社が2社できることになります。新たな3Mは、産業用および消費者用のエンドマーケットで顧客にサービスを提供する世界有数のマテリアル・サイエンス・イノベーターであり続け、ヘルスケア事業は創傷ケア、口腔ケア、ヘルスケアIT、バイオ医薬品向け精製プロセスを中心に注力する世界有数の多角的ヘルスケア・テクノロジー企業になります。

マイク・ローマン会長兼最高経営責任者は次のように述べています。「本日の決定は、顧客と株主のために価値を創造する当社の能力を前進させるものです。規律あるポートフォリオ管理は、当社の成長戦略の特徴です。当社の経営陣と取締役会は、長期的に持続可能な成長と価値を実現するために、最適な戦略的選択肢を継続的に評価しています。ヘルスケア事業の分社化の決定により、資本力のある世界トップクラスの2社が誕生し、それぞれの優先事項を追求するのに有利な立場に立つことになります。」

独立したリーディングカンパニーとして、2社それぞれに以下のような利点が期待されます。

  • 長期的な成功を導く強化された機敏性と集中力
  • イノベーションと成長を促進するために、資本配分戦略を調整し、企業固有の投資決定を行う能力
  • さまざまな投資家層により魅力的な投資プロファイルの実現
  • 価値創造を推進する専門知識と実績を持つワールドクラスのリーダーで構成される、類まれな取締役会と経営陣

新たな3M:世界をリードするマテリアル・サイエンス・イノベーター
新たな3Mは、2021年に268億ドルの売上高を達成し、科学技術、製造技術、グローバルの機能、象徴的なブランドに根ざした事業モデルを備えた、世界をリードするマテリアル・サイエンス・イノベーターであり続けます。同社は今後も、独自の差別化されたイノベーションを活用し、エレクトロニクス、安全、モビリティ、デジタル化、住環境の改善、サステナビリティなど、世界の主要なメガトレンドに沿った顧客機会を活かしていく予定です。

新たな3Mは強固なバランスシートを維持しながら、収益性の高い成長、強固なキャッシュフローの創出、株主への資本還元を継続することを目指しています。また、ポートフォリオ管理への積極的なアプローチを維持しながら、成長性、生産性、持続可能性への投資を含む戦略的機会を優先していきます。3Mは、分社の完了まで、資本配分の優先順位に変更はないものと見込んでいます。

ヘルスケア事業:多角的なヘルスケア・テクノロジーのリーディングカンパニー
2021年の売上高が約86億ドル1のヘルスケア事業は、信頼できるブランド、グローバルな機能、創傷ケア、口腔ケア、ヘルスケアIT、バイオ医薬品向け精製プロセスなどの魅力的なエンドマーケットセグメントにおけるリーダーシップなど、深くさまざまなポートフォリオを持つ多様なヘルスケア技術のリーダーとなります。世界中の患者に、より優れた、そしてよりスマートで安全なヘルスケアを可能にする業界をリードするイノベーションを提供するための、より良いポジションを獲得していきます。

ヘルスケア事業は収益性の高い実績を基盤に、成長に重点を置いていきます。強固なキャッシュフローを生み出し、戦略的目標を追求していきます。

取引の詳細
ヘルスケア事業については現在のところ、EBITDAの約3.0倍から3.5倍のレバレッジで分社化し、短期間でレバレッジを改善させていく予定です。また、新たな3Mは分社化するヘルスケア事業の19.9%の株式を保有する予定で、これは将来的に収益化される予定です。

この分社化は、米国連邦所得税法上、税制適格となることを意図しています。当社は、2023 年末までに本取引を完了させる予定です。本取引は、3M取締役会の最終承認、米国証券取引委員会へのForm 10登録届出書の提出とその有効化、税務意見書の受領、米国内国歳入庁からの私的通達書の受領、十分な資金調達の完了、その他の規制当局の承認などの慣習的条件の充足を条件としています。

3Mは、コンバット・アーム・イヤープラグおよびPFASに関連する訴訟を含むヘルスケア関連以外の訴訟について、責任を保持する予定です。

※1 2022年9月1日までに売却予定であり、ヘルスケア事業の一部でなくなるフードセーフティ事業(~4億ドル)を含む。

 

Forward-Looking Statements

This news release contains forward-looking information about 3M's financial results and estimates and business prospects that involve substantial risks and uncertainties. You can identify these statements by the use of words such as "anticipate," "estimate," "expect," "aim," "project," "intend," "plan," "believe," "will," "should," "could," "target," "forecast" and other words and terms of similar meaning in connection with any discussion of future operating or financial performance or business plans or prospects. Among the factors that could cause actual results to differ materially are the following: (1) worldwide economic, political, regulatory, capital markets and other external conditions and other factors beyond the Company's control, including natural and other disasters or climate change affecting the operations of the Company or its customers and suppliers; (2) risks related to public health crises such as the global pandemic associated with the coronavirus (COVID-19); (3) foreign currency exchange rates and fluctuations in those rates; (4) liabilities related to certain fluorochemicals, including lawsuits concerning various PFAS-related products and chemistries, and claims and governmental regulatory proceedings and inquiries related to PFAS in a variety of jurisdictions; (5) legal proceedings, including significant developments that could occur in the legal and regulatory proceedings described in the Company's Annual Report on Form 10-K for the year ended Dec. 31, 2021, as updated by the Company's Current Report on Form 8-K dated April 26, 2022, and any subsequent quarterly reports on Form 10-Q (the "Reports"); (6) competitive conditions and customer preferences; (7) the timing and market acceptance of new product offerings; (8) the availability and cost of purchased components, compounds, raw materials and energy (including oil and natural gas and their derivatives) due to shortages, increased demand or supply interruptions (including those caused by natural and other disasters and other events); (9) unanticipated problems or delays with the phased implementation of a global enterprise resource planning (ERP) system, or security breaches and other disruptions to the Company's information technology infrastructure; (10) the impact of acquisitions, strategic alliances, divestitures, and other unusual events resulting from portfolio management actions and other evolving business strategies, and possible organizational restructuring; (11) operational execution, including scenarios where the Company generates fewer productivity improvements than estimated; (12) financial market risks that may affect the Company's funding obligations under defined benefit pension and postretirement plans; (13) the Company's credit ratings and its cost of capital; (14) tax-related external conditions, including changes in tax rates, laws or regulations; (15) matters relating to the proposed spin-off of the Company's Health Care business, including whether the transaction will be completed, or if completed, will be on the expected terms; the risk that the expected benefits will not be realized; the risk that the costs or dis-synergies will exceed the anticipated amounts; the ability to satisfy the various closing conditions; potential business disruption; the diversion of management time; the impact of the transaction (or its pendency) on the Company's ability to retain talent; potential impacts on the Company's relationships with its customers, suppliers, employees, regulators and other counterparties; the ability to realize the desired tax treatment (including whether an Internal Revenue Service private letter ruling will be sought or obtained); the risk that any consents or approvals required will not be obtained; risks associated with financings that may be undertaken and indebtedness that may be incurred in connection with the transaction; and (16) matters relating to the voluntary chapter 11 proceedings of the Company's subsidiary Aearo Technologies and certain of its affiliates (the "Aearo Entities"), including legal risks related to the chapter 11 proceedings; potential impacts to the Company's reputation and its relationships with customers, suppliers, employees, regulators and other counterparties and community members; potential impacts to the Company's liquidity or results of operations, including risks related to the amount that will be necessary to fully and finally resolve all of the Company's obligations to make payments to resolve such claims under the terms of its funding and indemnification agreement with the Aearo Entities; and the Aearo Entities' ability to navigate the chapter 11 proceedings to obtain approval and consummation of a plan of reorganization. Changes in such assumptions or factors could produce significantly different results. A further description of these factors is located in the Reports under "Cautionary Note Concerning Factors That May Affect Future Results" and "Risk Factors" in Part I, Items 1 and 1A (Annual Report) and in Part I, Item 2 and Part II, Item 1A (Quarterly Reports). The Company assumes no obligation to update any forward-looking statements discussed herein as a result of new information or future events or developments.

 

3Mは3M社の商標です。

プレスリリースに掲載している内容は発表時点の情報です。

最新の情報とは異なる場合がございますので、あらかじめご了承ください。

その他のカテゴリー

報道関係の方のお問い合わせ先

メールでの問い合わせ(米国)(日本

 

お返事には数日いただく可能性がございます。

 

こちらは報道関係者向けの連絡先です。報道関係者以外の方はこちらからお問い合わせください。

更新お知らせの購読

3M Japan News Centerの更新のお知らせを購読する

購読